Kuva © Helsingin kaupunginmuseo |
Siilitien metroasema rakennusvaiheen aikana 1970-luvulla.
Metrostationen Igelkottsvägen under byggnad på 1970-talet. Siilitie Metro Station under construction in the 1970's. |
Helsingin väkiluku on ylittänyt nyt 550 000. Itse asiassa sen pitäisi olla jo 700 000, sillä vielä niinkin myöhään kuin 1970-luvun alussa kaupungin väkinikkarit uskoivat Helsingin liki rajattomaan kasvuun. Ennustaminen on vaikeata. Varsinkin1960-luvulla väestömäärä kasvoi kohisten, ja kaupunki laski saavuttavansa 700 000 asukkaan rajan jo vuoden 1980 alkupuolella. Mutta asuntoja ei riittänyt kaikille, ja konttorit alkoivat vallata etenkin kantakaupungin huoneistoja. Väki alkoi valua naapurikuntiin. Se huomattiin, ja väestötavoitetta alennettiin sadalla tuhannella. Korkeimmillaan Helsingin väestömäärä oli tuolloin vuonna 1969 eli 525 600 asukasta. Tästä alkoi yli kymmenen vuotta kestänyt lasku, ja alimmillaan väkiluku oli vuonna 1981 eli vajaat 483 000 asukasta. Tulevaisuutta varten kaupungilla on olemassa kaksi versiota, nopean kasvun ja hitaan kasvun arviot. Väestö yhä lisääntyy. Vuosina 20102020 kaupungissa olisi 565 000 asukasta. Nopean kasvun ennuste antaisi 15 000 asukasta enemmän. Ennusteiden toteutumisen esteinä ovat yhä vanhat tutut pullonkaulat, asuntotuotanto ja muuttotappiot. Väestönkasvuennusteet olivat osasyynä siihen, että Helsinki ryhtyi kaavailemaan lisäalueiden hankkimista, metroliikennettä ja muita liikenneratkaisuja. Voidaan ehkä sanoa, että ne saivat metrohankkeen alkuun, koska valtuusto uskoi ennusteisiin ja päätti metrosta niiden pohjalta. Myös kuntarajan muutoksia harkittiin ja tutkittiin, mutta niistä kuitenkin luovuttiin. Niin ikään suurisuuntainen asuntotuotanto käynnistyi. Viime vuosikymmenien uusimmat asuinalueet sijoittuivat Katajanokalle, Itä- ja Länsi-Pasilaan, Ruoholahteen ja Pikku-Huopalahteen. Lisäksi Helsingin itäisiä alueita on rakennettu tiiviisti ja saatu tilaa asunnoille mm. öljysäiliöiltä ja meren rantamilta. Helsingille oli suuri onni, että se sai hankituksi Vuosaaren itselleen vuoden 1966 alusta. Edellinen alueliitos vuonna 1946 nosti Helsingin väkilukua kertaheitolla 51 000:lla. Vuosaari ei lisännyt kaupungin asukasmäärää nimeksikään. Vuosaari oli tarkoitettu käytettäväksi lähinnä teollisuusalueena. Aikojen kuluessa Vuosaareen esitettiin meriveden suolanpoistolaitosta, hiili-, öljy- ja kappaletavarasatamaa, jätevedenpuhdistamoa ja jopa atomivoimalaa. Nyt Vuosaari on varattu virkistykseen, asunnoille sekä osa satamalle. Helsinki ihmettelee vieläkin, kuinka Vantaa hennoi luopua Vuosaaresta. Historia osoittaa, että muuallakin on luovutettu aarteita ja pilkkahinnalla. Intiaanit myivät aikoinaan New Yorkin keskustan valkonaamoille, ja Venäjä luopui 1867 Alaskasta amerikkalaisten hyväksi. Vantaan vaakunassa on yhä lohenpyrstö, ja lohi saattaa uidakin Vantaajoessa. Merta Vantaalla ei ole, vain vähäinen osa Porvarinlahden kaislikkoa. Väyläkatastrofi uhkana Helsingin väkiluvun hurjaan nousuun pohjautuvan Smith-Polvisen laatiman liikennesuunnitelman mukaan Helsingissä olisi tarvittu kuusi moottoritietä ja kymmenen moottorikatua vuoteen 2000 mennessä. Suunnitelma jopa viehätti päättäjiä jonkin aikaa, mutta sitten sen hurjuus ja pelottavuus tajuttiin ja puheet lopetettiin. Sen toteuttaminen olisi vaatinut kaupunkikorttelien repimistä, siltoja, viadukteja ja ramppeja jopa meren päälle. Metron rakentamispäätös tehtiin toukokuussa 1969. Tarkoituksena oli, että metroliikenne keskustan ja Puotinharjun välillä alkaisi vuoden 1977 alusta. Virallisesti metro aloitti liikennöinnin vasta runsaat viisi vuotta myöhemmin eli elokuussa 1982. Metron kannatus valtuutettujen keskuudessa jakaantui aluksi kutakuinkin niin, että porvarit vastustivat, ja vasemmisto ajoi hanketta eteenpäin. Asiaan liittyi myös henkilökysymyksiä. Niinpä metron kannattajaksi tunnusteltu liberaali Teuvo Aura valittiin Helsingin kaupunginjohtajaksi eikä kokoomuksen Raimo Ilaskivi, jonka aika tuli myöhemmin. Edesmennyt valtuutettu Janne Hakulinen heitteli valtuustossa karjuvalla äänellään herjoja metron vastustajille ja yritti houkutella epäileviä metrohankkeelle myötämieliseksi: "Metro on kuin viina; vaikeinta on ensimmäisen pullollisen nauttiminen". Yksi metron päävastustajista Panu Toivonen paasasi suuressa joukkoliikennekokouksessa, että Helsinki vielä itkee metron vuoksi. Nyt voidaan todeta, että oikeampaan osui Kaj Grundström joka povasi näin: "Illan kiihkeimmät metronvastustajat muuttuvat metron avajaisjunan hymyileviksi kaupunginisiksi salamavalojen imartelevassa loisteessa." Tänään metro herättää pelkästään myönteisiä tuntoja. Ajan myötä metron vastustajiksi jäivät vain muutamat yksityisajattelijat, sillä varsin pian metropäätöksen jälkeen metron kannattajat olivat valtaenemmistönä. Ylimmät virkamiehet ja johtopoliitikot joutuivat kuitenkin kehään. Tätä ydinjoukkoa pahat kielet kutsuivat metromafiaksi. Nimitys ei ollutkaan aivan tuulesta temmattu, sillä metron rakennusaikana tapahtui kaikenlaista, ja asioita salailtiin. Metro poiki oikeusjuttuja Ajan myötä Helsingin metrotoimistosta tuli jonkinlainen vuorenpeikon luola, jota vartioi toimitusjohtaja Unto Valtanen. Tietoja metrosta herui perin vaikeasti, ja koiranleuat sanoivatkin, ettei metron umpitunnelista kuulunut edes metronomin tikitystä. Metrotoimiston palveluksesta erosi suuri joukko virkamiehiä. Katoa ihmettelivät Helsingin tilintarkastajatkin; mikä oli syy kun joka viides lähti kävelemään. Epäkohdat paljastuivat vähitellen. Metrotoimistoon liittyi epäselvyyksiä jopa lahjustenottoa viimemainitusta seurasi vankilatuomio. Metrojupakka laajeni luottamusmiehiin. Pidettiin erittäin pahana myös sitä, että ylipormestari Aura kumppaneineen salasi vuoden 1976 kesälomien aikana tehdyn metrovaunukaupan. Aura allekirjoitti 300 mmk:n vaununhankintasopimuksen Strömbergin ja Valmetin kanssa valtuuston tietämättä ja julkisti sen vasta valitusajan mentyä umpeen. Aura oli ikään kuin pakon edessä maksuvelvoitteiden painaessa päälle. Aura teki sopimuksen ja käytti kassavaroja omin nokkineen valtuuston tietämättä. Voisi ehkä sanoa, että Aura uhrautui kuin aikanaan presidentti Ryti tämän solmiessa ns. Ribbentrop-sopimuksen sotakalusto- ja ruokapulan helpottamiseksi. Nyt tiedetään sekin, että salaamisen taustalla oli pelko vaunutilausten suuntaamisesta Neuvostoliittoon, sillä asiassa pelättiin vankkoja painostajia. Itäkalustoon ei luotettu. Syytteitäkin metron tiimoilta tuli, mutta ne hylättiin. Jopa kaupungin hallinto kaupunginjohtaja Raimo Ilaskiveä ja entistä kaupunginvaltuuston puheenjohtajaa ja metrotoimikunnan jäsentä Pentti Poukkaa myöten olivat moitittavina metron hallintovirheistä. Oikeudenkäynnit pidettiin näyttävästi Säätytalolla kuten aikanaan ns. sotasyyllisyysoikeudenkäyntikin. Poukka totesikin oikeussalissa koko oikeudenkäynnin farssiksi: "Pitäisikö itkeä vai nauraa!" Myyrä voitti "töpselinokan" Metro oli alusta asti kansaa lähellä. Kun Helsinki päätti ottaa metron viralliseksi symboliksi paljolti possun kärsää nenäreikineen muistuttavan merkin, julisti Helsingin Sanomat metromerkkikilpailun, jonka voitti hellyttävä myyrä. Virallinen taho ei myyrää hyväksynyt, mutta ei myöhemmin myöskään "töpselinokkaa". Metroon opastaa nyt selkeä pelkkä M-kirjain. Metrokaavailut herättivät liikennelaitoksessa sellaisia ajatuksia, että raitiovaunuliikenne joutaisi kaupungista lopettaa ja liikennöidä tulisi vain busseilla. Ratkaisuun asti esitys ei tullut, eikä nyt enää kukaan aseta raitiovaunuliikennettä kyseenalaiseksi. Päin vastoin, uusia linjoja suunnitellaan. Sen sijaan raitiovaunujen väristä yhä keskustellaan, onko vihreä liian tumma ja mihin uusista vaunuista on kadonnut keltainen väri. Kaupunginhallitus on kyllä vuosia sitten päättänyt äänin 87, että Helsingin raitiovaunujen tulee olla keltavihreitä. Johdinautot sen sijaan ajoivat unholaan. Vaikka valtuusto päätti kolme kertaa säilyttää johdinautot ja tilata uusia johdinbusseja kymmenittäin, ei valtuuston tahtoa noudatettu. Virkamiehet voittivat tässä asiassa. Purkamisinto hävitti liikaa Varsinkin 1960-luku oli Helsingin keskustan vanhoille kivitaloille tuhoisaa aikaa. Lukuisia taloja purettiin ja tilalle rakennettiin uutta tehokkuutta silmällä pitäen. Arvotalojen säilyttämisestä ei edes puhuttu. Nyt on jäljellä enää parisataa kivitaloa, jotka on rakennettu ennen vuosisadan vaihdetta. Kansaneduskunnan ensimmäinen kokouspaikka Heimolan talo Vuorikadun ja nykyisen Yliopistokadun kulmasta katosi, samoin Skohan valkea linna ja lystikäs Centralin talo Makkaratalon tieltä sekä vanha Kestikartanon rakennus Keskuskadulta. Esplanadin nykyinen Kämp on uusittu kulissi. Niin ikään Pohjoiselta Esplanadilta purettiin Kino-Palatsi, jonka paikalla seisoo Aallon piirtämä aneeminen kauppatalo. Sen sisällä on Akateeminen kirjakauppa. Espan päässä jököttää Uspenskin katedraalin kanssa ristiriidassa oleva valkoinen niin ikään Aallon suunnittelema toimistotalo, joka valtasi Huolintakeskuksen tiililinnan paikan. Joskus suojelupäätös syntyy nopeasti. Esimerkkinä ovat Katajanokan pohjoisrannan makasiinit, joiden rauhoittamisesta kiistelivät niin valtio kuin Helsinkikin. Mutta kun löytyi ostaja ja kunnostaja, suojelukaava hyväksyttiin valtuustossakin mitä pikimmin. Nyt makasiinit elävät. Vanhoista puutaloalueista säilyivät puu-Käpylä, puu-Vallila ja osia Ruoholahden villa-alueesta. Sen sijaan puu-Oulunkylään eivät suojeluaatokset yltäneet. Samoin lähes rappiolla ollutta puu-Pasilaa ei katsottu säilyttämisen arvoiseksi. Näin tällä ainutlaatuisella helsinkiläisellä kyläyhteisöllä ei ollut sen huonokuntoisuuden vuoksi säilymisen mahdollisuuttakaan. Vähitellen säilyttämismentaliteetti alkoi saada Helsingissä niin paljon jalansijaa, että se alkoi häiritä eräitä tahoja. Sattuipa niinkin, että jotkut ottivat aloitteen omiin käsiinsä ja iskivät salaa yöllä. Näin kävi historialliselle ja rakennustaiteellisesti arvokkaalle Lars Sonckin piirtämälle Villa Baumgartnerille Kaivopuistossa. Se purettiin äkkiä niin, ettei kukaan ehtinyt reagoida. Kuka purkuluvan antoi, on yhä hämärän peitossa. Purkamisen jälkeen kiire loppui, ja tontti oli tyhjänä liki kymmenen vuotta. Nyt sillä sijaitsee Englannin lähetystö. Keskustasuunnitelma onko sitä? Akateemikko Alvar Aalto suunnitteli Helsingille uutta keskustaa pariinkin otteeseen. Häntä ennen keskustan kanssa operoivat Saarinen, Jung, Kallio, Lindegren ja Kråkström. Saarisen ja Aallon keskustasuunnitelmat hyväksyttiin jopa valtuustossa, mutta niitä ei toteutettu yksittäistä Aallon luomusta, Finlandia-taloa, lukuunottamatta. Kun Aallon arkkitehtuurista on Helsingissä puhuttu, on nykyinen sukupolvi saanut kuulla pääosin tarinoita Finlandia-talon rappeutuneesta marmorikuoresta ja sen uusimisesta. Yksi lähes suuruudenhullu keskustasuunnitelma Helsingissä on toteutunut: Ehrenströmin ja Engelin empire-kaupunginosa syntyi ennätysajassa tsaarin mahtikäskyllä, eikä nokankoputtamista asiassa ollut. Sen sijaan nykyisin nokankoputtajia istuu joka oksalla. Viime vuosina punnittavana ovat olleet Alvar Aallon perillisten esitykset. Kampin-Töölönlahden aatekilpailu vuonna 1986 toi jälleen esille erilaisia suunnitelmia. Palkintolautakunta oli erimielinen, mutta päätti olla näennäisesti yksimielinen jakamalla kolme samanarvoista palkintoa. Mieleen on jäänyt lokkitaisto. Jokaisella kunnalla olivat riesana lokit, ja kunnat päättivätkin YTV:n kautta selvittää, miten lokkikantaa saataisiin pienennetyksi. Oikean hävitystavan löytäminen tuotti vaikeuksia. Ensimmäisenä tuskastui Vantaa, joka ilmoitti valitsevansa "lokkien kuolevuuden keinotekoisen lisäämisen", kuten se ilmoitti. Vantaan tappolinja toteutettiin haulikon avulla. Kaikki muuttuu, muuttuakin pitää Yhä siis jatkuu demokratian toteuttaminen Helsingin kunnalliselämässä. Kaupunginjohtajat ja virkamiehet vaihtuvat, mutta valtuusto sen kuin istuu ja istuu ja sirkus jatkuu. Helsinki on ikuinen! |
Uula Eronen Helsingin Sanomat oli Uula Erosen työpaikka kolme vuosikymmentä, ja tänä aikana hän keskittyi pääosin Helsingin kunnallispolitiikkaan. Hän oli lehdessään paitsi uutistoimittaja myös kolumnisti ja pääkirjoitustoimittaja. Eronen on julkaissut romaaneja, novelleja ja kuunnelmia. Uula Eronen on saanut kaupungin lehtimiespalkinnon kaksi kertaa. |